Dieta de post

Dieta

Dieta & Fitness
Tipografie
  • Mai mic Mic Mediu Mare Mai mare
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Restricţiile la produse de origine animală de pe parcursul celor 40 de zile nu trebuie să degenereze în excese de făinoase, de E-uri şi de uleiuri vegetale prăjite.

Credincioşii creştin-ortodocşi şi greco-catolici mai au 33 de zile în care vor mânca doar alimente de origine vegetală, cu excepţia dezlegărilor la peşte. Gama bogată de produse din comerţ  face tot mai uşor de suportat lipsa din meniu a cărnii, a lactatelor şi a ouălor. Totuşi, medicii atrag atenţia asupra riscurilor de a transforma ceea ce ar trebui să fie o perioadă de purficare într-o sursă de toxine şi chiar de kilograme.

„Trebuie evitate pe cât posibil produsele cu grad înalt de procesare, cu adaosuri de E-uri, precum pateurile vegetale şi toate preparatele vegetale gustoase, dar bogate în aditivi, precum glutamaţii şi pirofosfaţii", recomandă medicul nutriţionist Adrian Copcea, specialist în nutriţie, diabet zaharat şi în boli metabolice la Centrul Medical Asteco din Cluj-Napoca.

Făinoasele şi grăsimile vegetale, cu măsură

Pentru a compensa lipsa produselor de origine animală, suntem tentaţi să consumăm alimente bogate în grăsimi vegetale, adică ulei sau margarină, şi în carbohidraţi. Tocana de legume, cartofii prăjiţi şi zacusca sunt bogate în ulei şi pot pune probleme persoanelor care suferă de boli gastrointestinale, precum ulcerul gastroduodenal şi afecţiunile colecistului.

În plus, prin metabolizarea uleiului rezultă cea mai mare cantitate de calorii dintre toate produsele alimentare, un motiv pentru care unele persoane se îngraşă în zilele de post. „Mai ales persoanele obeze sau supraponderale nu trebuie să facă excese de oleaginoase şi de carbohidraţi", atrage atenţia medicul nutriţionist.

Surse importante de carbohidraţi (glucide) sunt făinoasele şi fructele. În perioada postului, persoanele care suferă de diabet pot avea nevoie să-şi ajusteze tratamentul. Medicul Adrian Copcea ne recomandă să alegem glucidele sănătoase, nerafinate, obţinute din cereale integrale: orez brun, pâine integrală, fulgi integrali. De asemenea, trebuie să evităm produsele de patiserie, obţinute pe bază de grăsimi hidrogenate sau parţial hidrogenate, care se depun pe vasele de sânge.

Nu neglijaţi sursele de proteine!

Mai ales persoanele care suferă de boli cronice trebuie să aibă un meniu echilibrat. Din acest meniu nu pot lipsi proteinele de bună calitate, care se regăsesc în principal în carne, în lapte, în ouă şi în peşte.

O singură zi de peşte pe săptămână este însă insuficientă pentru necesarul de proteine. De aceea, „ cei care ţin post trebuie să consume mazăre, fasole, linte, năut şi, mai ales, soia. Dintre toate, soia este leguma cu proteinele de cea mai înaltă calitate, apropiată de cea a proteinelor de provenienţă animală", explică medicul nutriţionist Adrian Copcea. O bună sursă de proteine sunt şi seminţele, nucile şi migdalele. Un pumn de migdale consumate zilnic aduc organismului şi grăsimi sănătoase pentru vasele de sânge.

Ce puteţi găti din soia

Soia conţine în proporţie de 36% proteine şi aminoacizi esenţiali, pe care organismul nu îi poate produce singur. Atenţie însă! Chiar dacă soia este în sine un aliment nutritiv, multe produse din comerţ obţinute din soia, cum ar fi şniţelele, se îndepărtează de la calităţile nutriţionale ale acestui produs.  Cea mai sănătoasă este soia fără conservanţi, sub formă de granule, de cuburi sau de boabe, care se prepară în casă: se înmoaie două ore în apă, apoi se fierbe şi se consumă în ciorbă, în tocăniţe, în chiftele şi în sarmale sau în combinaţie cu legume ori cu sosuri. Laptele sau iaurtul de soia şi brânza tofu sunt alte produse recomandate de nutriţionişti în perioada postului.

Meteo

Predominant innorat

5°C

Alexandria

Predominant innorat

Umiditate: 97%

Vant: 6.44 km/h

  • 23 Noiembrie 2017

    Predominant innorat 10°C 1°C

  • 24 Noiembrie 2017

    Noros 8°C 2°C